یگانهای ویژه دریایی و عملیاتهای بزرگ
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
یگانهای ویژه دریایی و عملیاتهای بزرگ
نوشته شده در سه شنبه 16 تير 1394
بازدید : 160
نویسنده : علی

 

1- حماسه 34 روز دفاع از خرمشهر: در روزهای اولیه تجاوز سراسری ارتش عراق، حماسه دفاع و مقاومت تکاوران دریایی بر همه مردم، بخصوص شهروندان خرمشهری که قبل از تهاجم دشمن و در طول حماسه 34 روزه دفاع از این شهر شاهد فعالیت و ایثارگری و جانفشانی این واحد بوده‌اند آشکار و روشن است. هر محله، هر نخل، هر کوچه و هر خانه خرمشهر گواهی خواهد داد که این کلاه سبزان دریایی چگونه ایثار و فداکاری کردند.تک­ها، تاخت­ها، کمین­ها، عملیاتهای ضربتی و جنگ خانه به خانه موجب 34 روز مقاومت گردید که چون بصورت تیمی و جنگ و گریز انجام گردیده است کمتر یادی از آنها به عمل می­آید. آنها منطقه را بخوبی می­شناختند و قبل از هجوم عراق نیز گزارش­هایی مبنی بر تدارک دشمن بر یک حمله گسترده را اعلام نمودند اما هنوز در اوایل انقلاب بود و با توجه به فعالیت­های گروهی در سایر مناطق توجه چندانی به اینگونه گزارشات نشد و گرنه نتیجه به گونه دیگری ورق می­خورد.

عراق با نیروهای آماده و تا دندان مسلح خود و پشتیبانی کشورهای منطقه­ای و فرامنطقه­ای قصد داشت سه روزه خرمشهر را تصرف نموده و خود را به ساحل کارون برای عملیاتهای بعدی برساند.زیرا تصور می­کرد که شرایط ارتش ایران با توجه به انقلاب به گونه­ای است که یارای کوچکترین مقاومتی را ندارد. اما خبر از غیرت، تعصب و ایمان مردم این کشور بزرگ نداشت که حتی با دست خالی هم باشد از وجب به وجب خاک خود دفاع می­کنند. از مرز شلمچه تا لب کارون هر وجب از خاک خرمشهر با خون شهیدی مزین گردیده است. استعداد نیروهای مدافع خرمشهر شامل تکاوران دریایی و نیروهای مردمی در مقابل لشکرها و تیپهای مکانیزه دشمن قابل قیاس نبوده اما با توجه به مهارت­های حرفه­ای خود و استفاده از فرصت­های مناسب نیروهای مردمی که از انگیزه بالایی برای دفاع از مرز و بوم میهن و خانه و کاشانۀ خود داشتند آموزش داده و به همراه خود بصورت عملیاتهای ضربتی در محورهای نفوذی متجاوزین، به دشمن تلفات و خسارات سنگینی وارد می­آوردند که باعث کند کردن سرعت نیروهای مهاجم می­گردید و فرصت را برای رسیدن سایر نیروها مهیا می­کرد.

2- نفوذ تا عمق مواضع دشمن: بعد از اشغال خرمشهر توسط دشمن و استقرار سایر رزمندگان در حاشیه شرقی کارون یکانی از تکاوران دریایی در حاشیه اروند‌رود از تقاطع کارون (پایگاه دریایی خرمشهر) تا منتها الیه اروند‌رود (ورودی به خلیج فارس) بصورت پست­های مراقبتی و پدافند بصورت نقاط اتکاء مستقر گردیدند تا ضمن حراست از مرزهای آبی کشور نیازهای اطلاعاتی را با استفاده از نقاط دیده­بانی و گشتی­های برون مرزی تأمین نمایند.

در زمان مسئولیت نگارنده، شناسایی سواحل و مواضع دشمن با توجه به تهدیدهای خطوط مواصلاتی دریایی کشور توسط سکوهای موشکی ساحل به دریا که از منطقه فاو و رأس‌البیشه صورت می­گرفت ضرورت یافت. لذا مأموریت یافتیم که با روشهای مختلف از نحوه گسترش، موانع و مواضع موجود و محل سکوهای موشکی ساحل به دریا اطلاعاتی بدست آوریم.روزها و هفته­ها پست­های دیدبانی در نقاط مختلف ساحل اروند‌رود و در پناه کشتی­های به گل نشسته در داخل اروند‌رود برقرار گردید و ترددهای دشمن بررسی گردید تا اینکه زمان اجرای مأموریت یعنی اعزام گشتی برون مرزی فرا رسید.

جریان آب، جذر مد، دید و تیر دشمن بر اروند رود، نهرهای مناسبی که از اروند رود منشعب می­شد و می­توانست ما را به عمق مواضع دشمن برساند و همچنین موانعی که بصورت مصنوعی ایجاد شده بودند، بایستی بصورت دقیق و کامل مورد تجزیه و تحلیل قرار می­گرفت، لذا همه آنها برای اجرای موفقیت­آمیز مأموریت در نظر گرفته شد و با استفاده از تاریکی شب و شدت جریان آب، مأموریت طرح‌ریزی گردید. افراد مناسب انتخاب گردیدند. تمرینات لازم انجام پذیرفت، این افراد قادر بودند کیلومترها در آب شنا کنند. آنها باید پیش بینی می­کردند که در صورت کشف مأموریت چگونه تجهیزات همراه خود را بمنظور جلوگیری از استفاده دشمن منهدم کنند.

شب موعود فرا رسید.تیم­ها با استفاده از نهرهای پرآب به ساحل دور اروند رود انتقال داده شدند در آن نقطه که آخرین نقطه رهایی بود خداحافظی در تاریکی شب انجام گرفت و تیم­ها سوار بر کانوهای تاکتیکی* نفوذ خود را آغاز نمودند.

آرام آرام تیم چهار نفره با استفاده از دو فروند کانو در سطح اروندرود به حرکت درآمدند. مأموریت بسیار حساس و خطرناک بود همۀ احتمالات پیش­بینی گردیده بود و تدابیر لازم برای انهدام اسناد و مدارک و  جلوگیری از افتادن آنها بدست دشمن اندیشیده شده بود تا در صورت کشف مأموریت بتوانند در کوتاه‌ترین زمان از بین برده شوند. تا جایی که چشم قادر به دیدن آنها بود تعقیب شدند تا از نظر محو گردیدند. هر اقدامی که ضرورت داشت انجام گرفت و موردی نبود که از نظر دور مانده باشد. بقیه کارها بسته به نظر و توجه الهی داشت که همواره با ما بود. در مدت بیست و چهار ساعت پست­های دیده­بانی چشم بر ساحل دشمن دوخته بودند و کوچکترین حرکات دشمن را زیر نظر داشتند.تیم عملیات ویژه پس از رسیدن به کرانۀ غربی اروندرود و عبور از نهرهای منشعب از این رود خود را به عمق سنگرهای دشمن رساند و تجهیزات همراه یعنی همان وسیله حرکت (کانو تاکتیکی) با مهارت خاصی جمع و دفن گردید. ارتباط تیم عملیاتی در طول مدت مأموریت تماس­های محدود و برنامه­ریزی شده با بیسیم و آنهم استفاده از کدها و معرفهای لازم بود و بقیه زمان­ها سکوت رادیویی برقرار بود. لحظه انتظار پس از 24 ساعت بسر آمد و مأموریت با موفقیت انجام گردید و راه را برای دفعات بعدی هموار ساخت.حاصل این نفوذهای برون مرزی اطلاعات ارزنده­ای بود که در عملیات انهدام سکوهای موشکی کرم ابریشم مستقر در رأس البیشه و همچنین انهدام سایت­های راداری ساحلی و طرح ریزی عملیات والفجر 8 که در تاریخ 20/11/64 اجرا گردید و موجب تصرف شبه جزیره فاو گردید مورد استفاده قرار گرفت.عبور از اروند رود با استفاده از وسیله فوق الذکر با توجه به موانع طبیعی و مصنوعی در ساحل دشمن و رفتن در عمق مواضع دشمن و پذیرش هر گونه خطری و گذراندن 24 ساعت در میان دشمن در زیر آفتاب جنوب کار ساده­ای به نظر نمی­رسد مگر اینکه ایمان و علاقه خاص به میهن و ملت و عشق به شهادت در راه خدا بود که این کار را عملی می­کرد. تاریخ هم نمونه­هایی از رشادت­های سربازان ایرانی در طول جنگ­های گذشته ذکر کرده است که اینکار هم خارج از انتظار نبود. رشادت یکانهای کوچک موجب عملیاتهای بزرگ مثل تصرف فاو و رأس البیشه می­گردد که نتایج آن بشرح ذیل می­باشد.

الف: تصرف فاو و رأس البیشه که نقطه اتکا و سکوهای پرتاب موشکهای ساحل به دریا بر علیه واحدهای شناور اعم از رزمی و تجاری بود موجب گردید تا در مدت یاد شده تهدیدات علیه خطوط مواصلاتی دریایی کشور تقلیل یابد. زیرا بهترین اسکله و بارانداز در آن زمان که سایر بنادر ایجاد نشده بود بندر امام (ره) بود و اتصال به خط آهن سراسری منتهی به این بندر توزیع کالاهای مورد نیاز کشور و جنگ را به داخل تسهیل می­نمود.

ب: ادامه عملیات فاو می­توانست تهدیدی جدی برای بصره باشد.

ج: روحیه شکست ناپذیری نیروی دشمن و امید کشورهای پشتیبانی­کننده در هم کوبیده شد.

د: نیروی دریایی عراق در بندر ام القصر حبس کامل گردید زیرا تنها راه ورودی آنها به دریا، خور عبدالله بود که با استقرار آتشبار توپخانه سنگین دریایی در ساحل، هر گونه شناور دشمن را که قصد عبور داشت نابود و به قعر دریا می­فرستاد.

هـ : سیادت دریایی و تسلط کامل بر آبراههای شمالی خلیج همیشه فارس برای نیروی دریایی فراهم گردید.

ساخت فیلم سینمایی پایگاه جهنمی به استناد همین مأموریت و با توجه به بافت جغرافیایی اروند‌رود، الگو برداری و تهیه شده است، نقش اصلی فیلم با نام یکی از تکاوران می­باشد که در مأموریت برون مرزی شرکت داشته است.

3- تاخت انهدامی سکوهای نفتی عراق:

دشمن بعثی با برخورداری از پشتیبانی کشورهای منطقه­ای و فرامنطقه­ای و حمایتهای مالی و تجهیزاتی، پهنه آبهای نیلگون خلیج همیشه فارس را با استفاده از هواپیما و هلی­کوپترهای جدید جولانگاه خود انتخاب کرده بود. اگر چه در همان روزهای اول جنگ بزرگترین پایانۀ نفتی خود یعنی البکر و الامیه که از نظر اقتصادی اهمیت ویژه­ای داشت، توسط واحدهای ویژه دریایی شامل تکاوران دریایی، هوادریا و ناوتیپ سطحی منطقه دوم  دریایی منهدم گردید و دیگر نتوانست از آن به عنوان منبع اقتصادی استفاده کند و در واقع می­توان گفت بیش از دوسوم از نیروهای دریایی عراق در نبردهای قهرمانانه اشکان، شهید صفری و مروارید منهدم گردید و بقیه نیروهای دشمن در بندر ام القصر حبس گردید و با توجه به همکاری کشورهای عربی منطقه و در نتیجه در اختیار گرفتن جزیره بوبیان که متعلق به کشور کویت می­باشد هر از گاهی واحدهای دشمن با دور زدن جزیره بوبیان ظاهر می­شدند که بلافاصله شناسایی و مورد هجوم قرار می­گرفتند که یا نابود شده و یا فرار را بر قرار ترجیح می­دادند و در لانه خود پناه می­گرفتند.

4- رهگیری و تفتیش کشتی­های تجاری مشکوک: گشت­های روزانه و شبانه و بازرسی واحدهای تجاری و تدارکاتی در آبهای خلیج فارس در طول جنگ بطور مداوم با استفاده از انواع شناورهای کوچک و بزرگ و یکانهای پروازی نیروی دریایی انجام گرفت و سیادت دریایی جمهوری اسلامی ایران  در منطقه و برتری دریایی را از آن خود کرده بود و لذا راههای مواصلاتی و تدارکاتی و پشتیبانی دریایی در امنیت کامل بود و نتیجه همان شد که در طول جنگ ملت ما احساس کمبودی را علی رغم تحریم‌ها نکردند.

اگر چه دشمن سعی در مختل کردن و نا امن کردن خطوط مواصلاتی دریایی کشور را داشت ولی ابتکار و خلاقیت نیروهای خودی موجب گردیده بود تا در مسیر موشکها و پروازهای دشمن پستهای پدافندی نقطه­ای ایجاد و با استقرار چند سپر دفاعی، بخشی از تهدیدات را خنثی نموده و کارایی سلاح­های دشمن کاهش پیدا کند. انجام چنین عملیاتهایی گویای تأثیرگذاری و مؤثر بودن یکانهای کوچک در عملیات نامنظم می­باشد که ضرورت دارد با تجربیات ارزنده حاصل از جنگ، آموزش­های لازم پایه­گذاری شده و رزمندگان حرفه­ای و زبده­ای برای اینگونه صحنه­ها آماده داشت و برای روزی که شاید چندان هم دور نباشد جهت قطع بازوی هر متخاصمی  فراهم نمود.

5- عملیات مین­ریزی آفندی در خور عبدالله: این عملیات توسط عناصری از گردان یکم تکاوران دریایی با ابتکار و خلاقیت و نوع­آوری با نصب ریلهای مناسب بر روی واحدهای شناور کوچک انجام گردید.گرچه واحدهای شناور بزرگ انجام اینگونه مأموریتها را به عهده دارند اما بکارگیری آنها در چنین مناطقی باتوجه به شرایط زمان و مکان آسیب پذیری آنها را بالا می‌برد. لذا باید از تدابیر ذکر شده استفاده می‌شد.

6-تاخت انهدامی علیه سکوی البکر (عملیات تکسا2):تقویت یکانهای پروازی دشمن موجب گردید تا مجدداً از پایانه­های نفتی البکر و الامیه به عنوان ایستگاههای شنود و سیستم­های اطلاعاتی و هدایت آتش بهره­برداری نماید لذا باید طرح‌ریزی لازم صورت می­گرفت تا دست دشمن را از این نوع بهره­برداری هم کوتاه کرد، در نتیجه عملیات تکسا 1 و 2 طرح‌ریزی و اجرا گردید که فقط به ذکر خاطره­ای بسنده می­کنم و شرح عملیات را به فرصتی دیگر موکول می­کنم. در این عملیات رزمنده شجاع، مهناوی یکم تکاور عباسی که تیرانداز تیربار یکی از قایق­های هجومی بود از ناحیه چشم مورد اصابت گلوله دشمن قرار گرفت، جویی از خون پیکر وی را فرا گرفته بود، امواج دریای طوفانی و سفیر گلوله­های دشمن در دل شب مجال حتی بستن اجمالی محل زخم را هم نمی­داد و در این شرایط اوج ایثار و فداکاری در زمزمه­ها و گفتار وی بگوش می‌رسید و چنین اظهار می­داشت مرا به دریا بیندازید تا مانع و دست و پا گیر برای اجرای مأموریت شما نباشم. در آن عملیات اهداف عملیات به دلیل شرایط بسیار بد دریا بصورت کامل تحقق نیافت اما دیدن چنین صحنه­هایی نشان از روح بزرگ رزمندگانی است که تنها ایران زمین و اسلام در دامن خودپرورانده است. هر کجا هستند خداوند توفیقشان دهد.

7- جنگ بعنوان یک دانشگاه: در حقیقت جنگ بنا به فرمایش رهبر فقید انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، ابر مرد تاریخ ساز، دانشگاه بزرگی بود که روز به روز در ایجاد نوآوری و شکوفایی و خلاقیت­های جدید بسیار مؤثر بوده و هر روز ابتکار و اختراع جدیدی را برای هریک از پرسنل نظامی در بر داشته است.اکنون می­توانم بگویم ارتش ایران از جمله نیروی دریایی، تجربه کافی برای مقابله با هر گونه تجاوزیبه قلمرو آبی و خشکی کشور را دارد و این تجربه برای فرد فرد نیروهای نظامی گنجینه­ای است که تا سالهای سال قابل بهره­برداری خواهد بود. افراد دانش آموخته در این دانشگاه در مدت هشت سال تحصیل، بهترین دانشنامه را دریافت داشته­اند و در صحنۀ عملیات دریایی بخصوص خلیج فارس که یک منطقه ژئواستراتژیک و حساس و سرشار از منابع گازی و نفتی می­باشد و در طول تاریخ مورد هجمه کشورهای استعمارگر نظیر پرتقال، انگلیس و هم­اکنون امریکا بوده است بخوبی می‌شناسند و برای هر نقطه از آن تدبیری خاص را در سر دارند و می­دانند که چگونه می­توان از آن دفاع کرد. تجهیزات مورد لزوم را نیک می­شناسند و نحوه بکارگیری  آنها را بخوبی فرا گرفته­اند. امید است در بخش دریایی مسئولین وقت ضرورت تقویت یکانهای مورد نیاز و کاربردی را که بخوبی لمس گردیده است در برنامه‌های خود لحاظ نمایند و تمرینات و مانورهای خود را بر اساس واقعیت­ها برنامه­ریزی نمایند. تیم‌های ضربتی و تاخت آبخاکی را که با توجه به حقایق حاکم بر میدان نبرد آزموده­اند فراهم نمایند،

خصوصیات فردی و اعتقادی رزمندگان دقیقاً مورد توجه و ارزیابی قرار گیرد و آگاه باشیم تا زمانی که این منطقه ژئوپلیتیک (خلیج فارس) منابع و ذخایر لازم را دارد کشورهای فرا منطقه‌ای­بالاخص استکبار جهانی، امریکای جهانخوار منطقه را خالی نخواهد گذاشت و به بهانه­های مختلف از قبیل مقابله با تروریسم، آزادی و حقوق بشر و ... ، برای تأمین منافع خود حضور نامشروعش را تداوم خواهد داد.




:: برچسب‌ها: دماوند , دماوند56 , یگانهای ویژه , نیروی دریایی , نیروی هوایی ,



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: